SELÇUKLU SANATINDA GEOMETRİK SÜSLEME
SELÇUKLU SANATINDA GEOMETRİK
SÜSLEME
Süsleme, bezemek ve donatmak anlamındadır. Genel bir tanımla
süsleme resim sanatının bir kolu olup, belirli bir yerin eşyanın, mimari
eserin, güzelleştirilmesi için; üsluplaştırma, şekil, resim ve motiflerle
tezyin edilmesidir.
İslam süsleme sanatı içerisinde en yoğun şekilde kullanılan
süsleme biçimi de hiç kuşkusuz Geometrik düzenlemelerle olan süslemeler
olmuştur.
Geometrik süsleme İslam kültürünün egemen olduğu bütün
çevrelerde, hemen hemen her teknikte ve her malzeme üzerinde uygulanmıştır.
Yapıların anıtsal taç kapılarından, minyatürlerin arka planlarına; tuğlaların
dizilişinden yazma kitapların süslemelerine Ahşap malzemelere kadar her yerde
geometrik düzenlemeye yer verilmiştir.
(BEYŞEHİR EŞREFOĞLU CAMİ MİNBER VE MİHRAP)
Kaina’ta yaratılan hiç birşey boş ve anlamsız değildir. İslam
düşünürleri ve Tasavvuf ehilleri her bir motife ve figüre anlamlar yüklemiştir.
Nitekim Araf süresi 54.ayeti kerimesinde ‘’Şüphesiz
Rabbiniz Allah, gökleri ve yeri altı günde yarattı, sonra Arş üzerine hükümran
oldu. O, geceyi durmadan onu kovalayan gündüze bürüyüp örter; güneş, ay ve
yıldızlar emrine âmâdedir. İyi biliniz ki yaratma ve emir O'nundur. Âlemlerin
Rabbi olan Allah ne yücedir.’’
Yine Saffat suresi 6.ayetinde ‘’Gerçekten biz dünya göğünü (o yakın göğü) bir zinetle, yıldızlarla
süsledik.’’ ve buna benzer birçok ayeti kerimede yıldızlar ve Geometrik
formlardan bahsedilmektedir.
Yine islam düşüncesin de
Gök 9 katlıdır. Arş 8 Yıldızlar ve burçlar katı ise 7’dir bu sembol ve
sayıların geometrik motiflerin simetrinin yanında anlamını da vurgular.
Orta Asya inancında Sembolik olarak sayılarında anlamı
bulunmaktadır. Nehirden göğe uzanan kat sayısının 6 olduğu Altay bölgesinde
Kutup yıldızının göğün 5.katında,Ay 6.katında Güneş ise 7.katında olduğu
inanılır.
İslamiyetin ilk yüzyıllarından beri sanatçılar geometrik
ifadeye doğru yönelmişlerdir.
İslam geometrik sanatı, genelde iki öge üzerine
kurgulanmıştır. İslam inancı bunu bir birlik ve bütünlüğün temsilcisi olarak
görmüştür ve sanatın her dalında bu sistem dahilinde eserler verilmiştir. Bu
iki temel öge, simetri ve sonsuzluktur. “Sonsuzluk, İslam bezeme sanatlarında
en geçerli prensiptir. Yüzeyin bütününü kaplayan desenlerde, sonsuzluk iki
boyut üzerinde sürer. Geometrik süslemenin Türkler de ilk olarak mimaride
uygulama alanı bulmasının, 11. yüzyılda, Karahanlı ve Büyük Selçuklularla
başladığı görülmektedir. Geometrik kompozisyonların belirgin, sürekli ve
tutarlı bir özellik haline gelmesi bu dönemdedir. 11. ve 12. yüzyıllarda
Horasan- İran Bölgesinden başlayıp, Azerbaycan yoluyla Anadolu’ya ulaşmıştır.
Anadolu Selçuklu sanatında geometrik süslemeyi, bütün malzemeler üzerinde
görmek mümkündür.
Mimari özellikleri ve süslemeleri açısından özellikle Emevi
sanatında önemli bir yeri olan ilk islam devleti Emevilerin başkenti olan
Şam’da 705-715 yılları arasında Emevi halifesi Abdulmelik tarafından yaptırılan
ilk anıtsal cami, Şam Emevi cami’nin pencere şebekelerinde geometrik
düzenlemeler kullanılmıştır. Batı duvarı üzerinde yer alan geometrik kurgulu
pencere şebekeleri daire, altıgen ve diogonel girid çizgilerle geometrik
düzenleme yapılarak zengin bir örnek oluşturulmuştur.
Süslemedeki özellikle yıldız sistemlerinden tek sayılı
olanlar (5, 7, 9) sonsuzluk etkisi oluşturan motiflerdir. Açık sistem
örneğidirler.
Bunlardan birincisi geometrik yıldız ağlarından oluşan
şekillerdir ve çokluk içinde birlik, birlik içinde çokluğu kavrayan insan
zihninin tefekkür halinin en çarpıcı simgesidir.
Bugün Özbekistan Buhara Şehir merkezinde yer alan 10.yy’da
inşa ettirilen Orta Asya’da ilk Müslüman Türk eserlerinden olan Muğak Attari
camisinin Taç kapı girişinde Geometrik kompozisyonlar yer almakta
Anadolu Selçuklu mimarisinde, bitkisel, geometrik, yazı ve
nadir olarak da figürlü süsleme ile yüzeyler tezyin edilmiştir. Erken
dönemlerde doğudan getirdikleri, süsleme türlerini ve motifleri
kullanmışlardır. Anadolu'ya yerleştikten sonra motifler zamanla dolgun ve tek
başına "Selçuklu Şahsiyeti"ni kazanmıştır.
Anadolu Selçuklunun en önemli yerlerinden olan Sivas’ta bu
düzenlemleri sıkça görmekteiz.1217 tarihinde İzzettin Keykavus döneminde inşa
ettirilen Sivas Şifaiye Medresesinin Taçkapısında döneminde sıkça beğenilen
Geometrik kompozisyonları kullanılmıştır.
(SELÇUKLU ÇİNİ ÖRNEKLERİ)
Sivas ilinde göze çarpan diğer yapılardan bir tanesi de hiç
Şüphesiz Gökmedrese’dir 1271 tarihinde Devlet adamı Sahip ata Fahrettin Ali
tarafından inşa ettirilen bu eserin Portal kapısında 8’gen formu çok rahat bir
şekilde görebilmekteyiz. Geometrik soyutlama, somut sanat akımlarının
yararlandığı bir soyutlama yöntemidir. Nesnel ve evrensel bir bakış açısını
yansıtan bu eğilimde, özellikle geometrik ögelerden yararlanılmıştır. Geometri
de uyumun sağlanması en basit örneklerde gördüğümüz simetri düzenidir. İslam
sanatları içinde simetriye çok yer verilmiştir. Geometrik motifler, simetri
uygulamasına en yatkın olan desenlerdir
Anadolu’da tuğla mimarisinin geometrik bir tezyinatı, daha
çok Azerbaycan yoluyla gelen İran-Büyük Selçuklu kültür çevresinin
etkisindedir. Taş bezemelerde görülen bazı geometrik örneklerin bile söz konusu
çevrenin tuğla tezyinatını örnek aldığı artık kesin olarak kabul edilen bir
husustur. Bunun en önemli örneklerinden bir tanesi Sivas Şifaiye içerisinde
Selçuklu sultanı izzettin Keykavus tarafında yaptırılan kendi türbesi ön
yüzünde görülmektedir.5’gen 6’gen ve 8’gen geometrik formların simetrik bir
şekilde bir bine geçişi en güzel örneklerdendir.
şekillerle kurulan tasarımlardan biri; düzgün altıgenlerin
ilmeklenmeleri ile biçimlenmektedir. Küçük boyutlu ve açı üzerine oturan düzgün
altıgenler, üst üste yatay sıralarda yarım konularak dizilir. Büyük boyutlu
altıgenler ise, açı üzerine otururlar ve küçük altıgenlerin kenarlarına
ilmeklenirken odaklarda altı kollu yıldızları biçimlenir. Düzgün aralarla
yenilenen bu iki öğeden kurulu geometrik geçmenin çözümlemesi aşağıdaki aşmaları
içermektedir
Selçuklu dönemi geometrik örnekleri daha çok dini yapılarda
ve özellikle çini mozaik tekniğindeki mihraplarda görmek mümkündür. Selçuklu
devri eserlerinden olan Konya Bey hekim Minberi Çini süsleme örneklerinden en
güzelleridir.
Anadolu Selçuklu vezirlerinden
Celaleddin Karatay’ın 1251 yıllarında yaptırdığı Karatay medresesi
Anadolu Selçukluları döneminde Konya’da inşa edilen önemli eğitim kurumlarından
biridir. Çinili kubbesiyle dikkati çeken yapı inşası bakımından diğer
medreselerden ayrılır.Kubbe kasnağında özellikle 10’gen ve 12’gen Geometrik
düzenlemeler mevcuttur.
On kollu yıldız elde etmek için bir dairenin çevresi on eşit
parçaya bölünür. Karşılıklı noktalar birleştirilerek dairenin muhtelif çapları
elde edilir.
Geometrik Motifler Taş,Tuğla,Çini malzemede kullanıldığı
gibi Ahşap malzemede de sıkça tercih edilen formlardan birisiydi.Malzemenin
işlenmesi temin kolaylığı gibi nedenlerden Ahşap malzeme üzerine Geometrik
desenler uygulanmaktaydı 1155 yılında Abanoz ağacından imal edilen Konya
Alaeddin cami minberi Türklere özgü olan Kündekari tekniği ile yapılmış nadide
örneklerden bir tanesidir. Minberin ön yüzünde 6 köşeli örneklerine
rastlanırken yan yüzeylerinde ise 8 köşeli 10 yıldızlara rastlanmaktadır.
1335 yılında İlhanlı veziri Sungur bey tarafından Niğde’de
yaptırılan Sungur Bey camisinin ana Portal Taçkapı giriş kapısının Geometrik
süslemeleri yine Ahşap işçiliği bakımından çok önemli eserlerden birisidir. Ahşap
kapıya ilk bakıldığı zaman iri 8 kollu yıldızlar dikkati çekmektedir. Her bir
panoda bu yıldızlardan iki tam bir yarım örnek görülür. Büyük sekiz kollu
yildizlardan sonra, bes köseli küçük yildizlar, altigen, dörtgen bölmelerle
yarım ve çeyreği görülebilen sekizgenler farkedilir. Bütün bu bölmeler, üzeri
yivlenerek profilli hale getirilmiş çitalarla birbirinden aynlmistir. Geometrik
şekilli bölmelerin ici palmet ve rumili bitki kompozisyonlarla dolgunlaşmıştır.
Sekizgen birimli düşey ve yatay çizgilerde eş aralarla
yinelenirler. Bunların kenarlarına eklenen büyük kareler, odaklarda sekiz kollu
yıldızları biçimlendirirler bu geçmenin çözümlenme aşamasıdır. Aşamalarda, niş
yüzeyi, yarıçapları nişin genişlik ve yüksekliği ile orantılı eş yarıçaplı
çemberlerle, her çemberin çevresindeki dört çemberin yayları ortadakinin odak
noktasında kesişip çember ağına bölünür. Odak noktaları aynı yatay ve düşey
çizgiler üzerinde sıralanan çemberler, aynı bindirme kareler ve giderek
sekizgen kareler yerleştirilir. Birim şekiller içine, birbirini izleyen
aşamalarla, bindirme yöntemi ile sekiz kollu yıldızlar, bindirme kareler
çizilerek çemberin odağına doğru giderek küçülen iç içe geometrik ögeler elde
edilir. Uygulamaya geçişte geometrik ögeler ve çizgiler arasında bir seçim
yapılır.
MEHMET SANCAK
Yorumlar
Yorum Gönder