OSMANLI’DA SOKAK KÜLTÜRÜ: GÜNLÜK HAYATIN KALBİNDEKİ SOSYAL DOKU

 

OSMANLI’DA SOKAK KÜLTÜRÜ: GÜNLÜK HAYATIN KALBİNDEKİ SOSYAL DOKU

 

Sokak, bir medeniyetin gündelik hayatını en yalın ve çarpıcı haliyle yansıtan mekândır. Osmanlı toplumunda sokaklar sadece geçiş güzergâhı değil; komşuluk ilişkilerinin kurulduğu, ticaretin döndüğü, dini ve kültürel hayatın hissedildiği canlı sosyal alanlardı. Bu çalışma, Osmanlı şehirlerinde sokak kültürünün biçimlenişini, sosyolojik ve kültürel yönlerini, mekân organizasyonunu ve günlük hayatın sokakta nasıl aktığını ele almaktadır.

 


Osmanlı Şehrinin Yapısal Kurgusu: Mahalle ve Sokak

 

Osmanlı şehir planlamasında temel yapı taşı mahalleydi. Genellikle bir cami, çeşme veya mescit çevresinde şekillenen mahalleler, hem mekânsal hem sosyal aidiyet açısından belirleyiciydi. Bu yapı içerisinde sokaklar dar, kıvrımlı ve mahremiyet esasına uygun biçimde düzenlenmişti (Necipoğlu, 2005).

Sokaklar, sosyal bir düzenin ve mahalle dayanışmasının mekânıydı. Komşular birbirini tanır, çocuklar birlikte büyür, sokak aralarına fırın, çeşme, hatta küçük dükkânlar yerleştirilirdi (Faroqhi, 2005).









 


Sokak Adabı ve Mahremiyet Kültürü

 

Osmanlı toplum yapısında sokakta davranışlar belirli bir ahlaki çerçevede değerlendirilirdi. Özellikle kadınların kamusal alanda daha rahat hareket edebilmesi için evlerin cumbalı olması, pencerelerin kafesli yapılması gibi mimari tedbirler alınmıştı (Necipoğlu, 2005).

Sokakta yüksek sesle konuşmak, tartışmak, başkasının evine bakmak hoş karşılanmazdı. Bu kurallara uymayanlar mahalle imamı veya bekçi tarafından uyarılırdı (İhsanoğlu, 1999). Bu durum sokak kültürünün dini, ahlaki ve sosyal normlarla iç içe olduğunu gösterir.


Ticarî Hayatın Sokaktaki Yüzü: Esnaf ve Seyyar Satıcılar

 

Osmanlı’da sokaklar aynı zamanda ticaretin kalbidir. Mahalle aralarında seyyar satıcılar (simitçi, macuncu, yoğurtçu) günlük ihtiyaçları karşılarken, büyük çarşıların çevresinde sokaklara yayılmış lonca esnafı da bulunurdu (İnalcık, 2004).

Her esnaf grubunun kendine ait bir sokağı vardı. Bu sokaklar aynı zamanda meslekî sosyalleşme alanıydı. Esnaf, meslekî düzenin yanında mahallenin sosyal düzenine de katkı sağlardı (Ortaylı, 2006).


Oyun, Çocukluk ve Sokak

 

Çocuklar için sokak, oyunun ve sosyalleşmenin en önemli sahnesiydi. Sek sek, çelik çomak, uzun eşek gibi oyunlar mahalle sokaklarında oynanır, özellikle Ramazan ve bayram dönemlerinde çocuklar sokakta topluca eğlenirdi (Faroqhi, 2005).

Osmanlı’da çocuk eğitimi sadece ailede değil, mahalle ve sokak gözetiminde de yürütülürdü. Büyükler çocukları gözetir, yanlış davranışlarını düzeltirdi. Bu, sokak kültürünün aynı zamanda pedagojik bir boyut taşıdığını gösterir (Kafadar, 2009).


Dini ve Sosyal Etkinlikler: Sokakta Ortak Hayat

 

Sokaklar yalnızca gündelik yaşamın değil, aynı zamanda kolektif ritüellerin de mekânıydı. Mevlidler, düğün alayları, cenaze törenleri, aşure dağıtımları gibi etkinlikler hep sokakta yapılırdı (İhsanoğlu, 1999). Bu etkinlikler, mahalleliyi bir araya getirir, sosyal dayanışmayı güçlendirirdi.

Ramazan aylarında sokaklar daha da canlanır, teravih sonrası sokaklarda sohbetler, meddah gösterileri, karagöz oyunları yapılırdı (Altınay, 1917/2022).

 

 

 


Temizlik ve Estetik Anlayışı

 

Osmanlı’da sokakların temiz tutulması hem dini hem toplumsal bir görev olarak görülürdü. Sabahları ev önleri süpürülür, haftalık sokak temizlikleri yapılırdı. Sokaklara tükürmek, çöp atmak gibi davranışlar ayıplanır, hatta bazı mahallelerde cezalandırılırdı (İnalcık, 2004).

Sokak çeşmeleri, sebiller, kuş evleri gibi unsurlar ise sadece fonksiyonel değil, aynı zamanda estetik öğelerdi. Bu unsurlar Osmanlı mimarisinin sokakla kurduğu ilişkiyi de gösterir (Necipoğlu, 2005).


Sonuç

 

Osmanlı’da sokak, sadece fiziksel bir geçiş alanı değil; dini, ahlaki, ekonomik ve kültürel etkileşimin merkezidir. Mahalle yapısıyla birlikte şekillenen sokak kültürü; toplumsal dayanışma, ortak yaşam, estetik ve mahremiyet gibi çok katmanlı değerleri içinde barındırır. Modern şehirlerin bireyselleşmiş yapısıyla karşılaştırıldığında, Osmanlı sokak kültürü; yeniden keşfedilmeyi hak eden bir sosyal model sunar.

 

 Mehmet Sancak

 

Kaynakça

·       Altınay, A. R. (2022). Eski İstanbul Hayatı (Orijinal çalışma 1917). İstanbul: Kapı Yayınları.

·       Faroqhi, S. (2005). Osmanlı'da Gündelik Hayat. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

·       İhsanoğlu, E. (Ed.). (1999). Osmanlı Medeniyeti Tarihi. İstanbul: İSAM Yayınları.

·       İnalcık, H. (2004). Osmanlı'da Toplum ve Ekonomi. Ankara: Doğu Batı Yayınları.

·       Kafadar, C. (2009). Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken. İstanbul: Metis Yayınları.

·       Necipoğlu, G. (2005). Osmanlı'da Mahremiyet ve Mekân. İstanbul: Metis Yayınları.

·       Ortaylı, İ. (2006). Osmanlı'yı Yeniden Keşfetmek. İstanbul: Timaş Yayınları.

Yorumlar

Popüler Yayınlar